mandag den 10. oktober 2011

Brik 1 - Konteksten

Beskrivelse af rum



Døren knirker, her er en fugtig lugt og gelænderet er vakkelvorne som en gammel barnevogn. Hver gang jeg træder op på et nyt trappetrin, kan jeg mærke den klistrede fornemmelse af indtørret øl og sprut, som beboerne har spildt på vejen op til deres lejligheder. Det føles som at gå på trapper lavet af tyggegummi, bare uden den søde lugt og den friske smag i munden. Der er ingen tvivl jeg kan tydeligt mærke, hvor jeg er på vej hen.
Da jeg træder ind af døren rammes jeg af en stærk lugt. Lugten er en blanding mellem gammel alkohol og cigaretter. Det er en 1 værelses lejlighed, med separat køkken. Jeg træder ind i stuen, som også fungerer som soveværelse. I stuen er der et lille ”kammer” med en enkelt seng. Ved siden af sengen står der krykker, da beboeren pga. druk ikke længere er så mobil, som man ellers ville være. Sengen er ikke redt. Det eneste der adskiller ”soveværelse” og stuen er et gardin der kan rulles for. Da jeg sætter mig i sofaen kommer der en stor støv sky og den gamle lugt hænger ved i møblerne. Jeg kigger rundt i stuen, væggene som skulle havde været hvide, er blevet til en rigtig nikotin gul farve. I vindueskarmen står der gamle døde blomster. Der er en kasse med lp plader, som er godt støvet til. På sofabordet står der et overfyldt askebæger, med gamle cigaretskodder. Der står også en dåse tobak, samt materialer til at rulle cigaretter. Ud over dette står der 3 tomme øl flasker.




Spisebordet er fyldt med alt muligt skrammel, som bare står og ser bedrøvet ud, dækket i støv. Der er en enkelt reol i stuen, som står rimelig præsentabel. På reolen er der billeder af børn, og små figurer og tegninger som børnene har lavet i skolen. På væggen hænger der også billeder og tegninger. Nogle steder er billeder blevet flyttet, så tilbage står der et tomt hvidt mærke, der har undgået nikotinen.

Jeg bevæger mig ud i køkkenet for at se hvordan situationen står til der. Ikke overraskende står der gammel opvask, dog ikke så meget. Kunne forestille mig beboeren ikke fået meget andet at spise end alkohol. Jeg åbner nogle skabe, det største skab går helt nede fra gulvet og op til loftet. Der er fyldt med tomme øl flasker og fisher man’s flasker. I de andre skabe er der køkkenredskaber, så dette er normalt.

Badeværelset er lille, men funktionsdygtigt. Der er ikke et sted i lejligheden der er rent, dog er badeværelse og køkken i okay stand, i forhold til stuen. Til lejligheden hører der også en lille altan, dog er denne også fyldt med poser med tomme øl, hvilket giver en sur og ulækker lugt. Der er øjensynligt ikke nogle steder til tøj, udover et lille skab i gangen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar