onsdag den 2. november 2011

Analyse redskab, omsorg, magt..

Berit Bae, har også skrevet noget om social kritik, som Lone også skal tage højde for, i sin relation til Niels:
- Er der ikke ligeværd mellem parterne i relationen, så får ingen af parterne den selvværdi der ønskes. Heller ikke den der er ”øverst” / leder.
-          Der skal benyttes subjekt-subjekt relationen, som betyder at der er gensidig ligeværd.
-          Men også subjekt-objekt relationen kan benyttes, hvor den ene er subjekt som tager stilling, forholder sig til, vælger og udtrykker sine følelser og tanker. Mens den anden er den der bliver ”gjort noget med”

Vi har også brugt Berit Bae's analyseredskab, til at se på begrebet rummelige og trange mønstre i dialoger.
-           Ved rummelige mønstre er der en god dialog. Man et dialogforløb med indlevelse, fokuseret opmærksomhed, velvillig fortolkning, tolerance og man bliver lyttet til, som et subjekt og ikke et objekt. Man henter sig selv ind igen, bevægelig rollefordeling, man lader sig påvirke og afbryde.
Der er gensidig ligeværd og accept.
- Det er det rummelige mønster Lone skal benytte sig af, når hun skal skabe sin relation til Niels.

 Hvorimod trange mønstre er en dårlig / uaktiv dialog. Det er karakteriseret ved oplevelsesmæssig fjernhed, vurderende, nølende modtagelse.. Der bliver ikke givet plads eller lyttet til en. Der er en ensidighed i rollefordelingen, hvor kun én person styrer samtalen.

Omsorg:
At man gør noget for andre (yder hjælp)
Den som yder omsorg, skal respektere brugeren, i brugerens eget hjem.
At brugerens normer kommer først.
Pædagogen skal være med til at lære brugeren at bruge de rettigheder, de har.
At brugeren får lov til at være individ.
At der bliver tænkt på deres behov.

Alle disse underpunkter i begrebet omsorg skal Lone benytte sig af. Det er vigtigt at hun respekterer Niels i hans eget hjem, Niels skal have lov til at være et individ, Lone skal tænke på hans behov og hjælpe ham med de rettigheder.

 Omsorg og magt hænger sammen.


 Magt:
Behøver ikke at være noget som er negativt.
Ind imellem er det nødvendig at anvende magt.
Giv dem magten tilbage.
Vigtig at brugeren har medbestemmelse i deres eget liv.
Pædagogen kan komme til at bestemme for meget over brugerens liv, så brugeren ikke får særlig meget medbestemmelse sit eget liv.
-          Brugeren er beskyttet af serviceloven.

Den direkte magt: Tydelig magt, der bliver ikke lagt skjul på noget, det er synligt, hvad der besluttes.
Den indirekte magt: Pædagogen bestemmer hvilke valgmuligheder, brugeren har.
Den bevidsthedskontrollerende magt: Pædagogen bestemmer hvilke valgmuligheder, brugeren har, men forsøger at påvirke brugeren til et bestemt valg.
Den strukturelle magt: Er den magt der styrer os, ved hjælp af normer, strukturer, strategier og regler.

Lones arbejder går ud på at brugeren/Niels har medbestemmelse. Det er frivilligt og der kan derfor ikke blive gennemført noget med tvang. Ved at anvende magt, vil brugeren træde et skridt tilbage og derfor vil hele arbejdet gå i stå. Det er vigtigt at blive enige om, hvad der skal ske. Dog er det nødvendigt for Lone at presse lidt på, for at tingene bliver gjort.

Kilde: Berit Bae 2003, Liv og læring i dagsinstiturioner: På vej i anerkendende retning. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar